1.1.2015

Elämä ilman krapulaa ja morkkista

Muistan erään keskustelun silloisen parhaan kaverini ja muutaman muun tutun kanssa, jonka kävimme noin 14-vuotiaina kodin lähellä olevassa puistossa. Eräs kaveripoika kysyi, että ollaanko me koskaan maistettu alkoholia. Mä vastasin: ''En ole enkä koskaan aiokaan! Ehkä sitten kun oon 18 voin yhden juoda mutta todennäköisesti oon absolutisti koko elämäni.'' 

15-vuotiaana tilanne oli toinen. Mun silloinen parasystävä kertoi saaneensa luvan juoda yhden siiderin kotonaan. Mäkin halusin kokeilla. Ensin se oli hauskaa, siistiä ja jännittävää. Kännissä oli hassu olla ja olo oli mahtava. Nykyään pelkkä ajatuskin kännissä olemisesta ahdistaa. 

kä2

Vappu, juhannus, uusi vuosi, synttärit, venetsialaiset, koulu päättyy, koulu alkaa, loma alkaa, loma päättyy, pikkujoulut, viikonloppu.. Kyllä suomalainen keksii syyn juoda. Mä olen myös itse kuulunut niihin ihmisiin, jotka avaa korkin (lähes) jokaisen turhankin juhlapäivän kohdalla. Ikinä koskaan alkoholi ei ollut mulle ongelma. Nykyään asiaa pohdittuani, mun juominen oli kuitenkin aina humalanhakuista. Join juomia joista en pitänyt pahan olon ehdollakin, jotta saan olla kännissä ja pitää hauskaa ystävien kanssa. Tequilaa kaadettiin baarissa kurkusta alas, vaikka onhan se nyt ihan sietämättömän hirveän makuista. Mutta kun halvalla sai vähän lisää hauskaa oloa. Vaikka olen aina juonut suhteellisen harvoin, sillon kun vedin niin vedin kunnolla.

Humalassa olen erittäin sosiaalinen, äänekäs, iloinen, nauravainen, rakastan kaikkea ja kaikkia, hellyydenkipeä ja avoin. Krapulassa olen epäsosiaalinen, surullinen, ahdistunut, masentunut ja itseinhoinen. Humalainen mieli ei kuitenkaan ole todellisuutta, krapulainen on. Vaikka jokin idea tai ajatus tuntuisi 12 kaljan (minun tapauksessani neljän siiderin) jälkeen mahtavalta, selvinpäin asia saattaa olla päinvastainen. Miksi tarvita rohkaisuryyppyjä tehdäkseen jotain, mitä todella haluaa tehdä? Kännissä tekee sen, mitä selvinpäin ei uskalla. Kännissä tekee myös sen, mitä selvinpäin ei halua.

Suurin syy alkoholin käytön lopettamiseeni on se, kuinka juominen vaikuttaa henkiseen hyvinvointiini. Vaikka ilta olisi kuinka onnistunut, ihana ja muistaisin pienimmätkin yksityiskohdat, minä morkkistelen. Morkkistelen vaikka siihen ei olisi pienintäkään aihetta. Saatan inhota itseäni seuraavan viikon siksi, että en ole 100% varma mistä keskustelin puolitutun kanssa baarin vessassa. Morkkistelen sitä, että on pienikin mahdollisuus, että käyttäydyin eri tavalla kuin selvinpäin. Morkkistelen sitä, etten ollut minä. Mua ahdistaa ajatus etten voi koskaan olla täysin varma siitä, millainen ihminen minä olen ollut edellisenä iltana.

kä1

Kyllä mä yhä nauraen muistelen niitä reissuja kun on kännisen mielen voimin tehty kaikkea todella päätöntä ja typerää. Pidetty hauskaa ja annettu mennä. Välillä herätty oksennuksen keskeltä ja toisinaan taas itketty vessassa varttitunnin verran entisten poikaystävien perään. Välillä tanssittu aamuun asti ja toisinaan sammuttu jo kello 9. Olihan se hauskaa, mutta luojan kiitos ne ajat on nyt ohi. Vähensin juomista radikaalisti vuoden 2014 alussa ja lopetin kokonaan 2014 syksyllä. Se oli elämäni paras päätös.

Ehdottomasti kamalin näky maailmassa on nuori nainen minimekossa, korkokengissä ja täydessä tällingissä. Asusteenaan kahden promillen humala. Tyylikkäätkin naiset muuttuvat vastenmielisiksi otettuaan muutaman (kymmenen) liikaa, jolloin puhe sammaltaa, katse harhailee ja pelkkä seisominenkin muuttuu haastavaksi tehtäväksi. Been there done that. Sitä saa sitten taas hävetä itseään ja käytöstään seuraaviin bileisiin asti, jolloin tulee uudet morkkikset vanhojen tilalle.

Olen onnellinen siitä, että tajusin jo nyt lopettaa juomisen, enkä vasta 20 vuoden päästä. Sosiaalinen paine on kova, sillä kaikki muut ystävistäni juovat. Kuitenkin, vaikka tässä maailmassa joka ikinen ihminen olisi kännissä, minä olisin yksin oman olotilani kanssa. Monesti ne, jotka eivät juo muuttuvat helposti muiden silmissä tylsimyksiksi. Omaa känniä ja iloista mielialaa tehostaa muut känniset ja iloiset ihmiset. Juominen on ryhmälaji, eikä sitä ole kivaa pelata yksin. Ilta on onnistunut jos kaikki ovat yhtä kännissä ja näin samalla tasolla.

kä5
Tämän illan jälkeen muistan morkkistelleeni jopa tätä kuvaa.

Elämä ilman krapulaa ja morkkista on ihanaa. Saatan yhä nolata itseni, mutta teen sen täysin tietoisesti. Kaverin ei enää tarvitse kertoa minulle totuuksia edellisestä illasta, sillä muistan sen itsekin. Minun ei tarvitse viettää jokaisen juhlapyhän seuraavaa päivää sängyssä valittaen pahaa oloani. Valitsin päihteettömän elämän silläkin ehdolla, että muutun täksi ''tylsimykseksi'', jolle ei enää satele bilekutsuja.

Toivottavasti tämä päivä ei mennyt krapulan kourissa vaan vuosi alkoi pirteästi ja iloisesti niin kuin minulla! Ja jos eilen tuli juotua alkoholia taas liikaa, niin muista; koskaan ei ole liian myöhäistä lopettaa. Jos juominen ei tunnu hyvältä, älä juo. Jos juominen tuntuu hyvältä, niin juo. Mutta kohtuudella.

Pirtsakkaa ja ennen kaikkea raitista uutta vuotta 2015 vielä kerran :)!

47 kommenttia:

  1. Ihana postaus, voin niin samaistua tähän! Mä vietin 2014 kokonaan ilman alkoa enkä ees tajunnu kaivata sitä mun elämään. Niiden teinisekoilujen jälkeen ei oo enää vaa holi maistunu ja hyvä näin. Vaikka tuleeki vähä tylsimys olo välillä ku en ikinä lähe baariin tms mut eipähän tarvii kärsiä krapulasta tai siitä morkkiksesta :D!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 :-*

      Tosi hienoa! Jokainen tekee oman päätöksensä et juoko ja jos niin kuinka paljon ja kuinka usein mut AINA vähentäminen tai lopettaminen on hyvästä :) Mäkään en ole kyllä kaivannu sekoilemista tai kunnon krapulamorkkiksia :D ei kiitos enää!

      Poista
  2. Anonyymi22.09

    Tosi hyvä kirjotus! Mä itse en oo absolutisti mut baarissakin juon vaan ihan muutaman jos ollenkaan, koska en yksinkertasesti tykkää humaltumisen tunteesta. Tosi monta kertaa varsinkin opiskelijabileissä ihmiset ihmettelee, kuinka mun juomaa on edelleen jäljellä, vaikka muut hakee jo viidettä juomaa. Huikeeta, että oot tehnyt tollasen päätöksen ja vielä huikeempaa, että kirjotat siitä noin avoimesti! Nuoret tytöt ei voi ikinä saada liikaa tuollasia roolimalleja, jotka näyttää että kaunis ja ulospäinsuuntautunut voi olla selvänäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei ihana kommentti, kiitos!!<3
      Hienoo et sielläkin päin ollaan järkevin mielin liikenteessä baarissa :>! Kaikki on hyvin kunhan on ite tyytyväinen myös seuraavana päivänä ja et on hauskaa! Tää kommentti piristi tosi tosi paljon <3!

      Poista
  3. Emma K22.21

    Kolahti omalla kohdalla jotenkin tosi paljon lukee tätä postausta ni oli pakko kommentoida. Mieletön juttu et oot noin päättänyt, vaiks ympäristön paine on tosi suuri!
    Oon ite kans rauhottanu omaa alkoholinkäyttöö viime vuonna paljon, vaikka mulla ei oo ollut sellasta oloa et kokonaan täytyis ilman olla. En oo joutunu enää kärsimään morkkiksista ja se on ihan mahtava fiilis! Suurin käännekohta on kuitenkin ollut se kun oon vierestä kattonut mun kavereiden alkoholikäyttäytymistä ja ahdistunut siitä, miten eri ihmiseksi voi muuttua humalassa. Oon ajatellut etten halua ite olla sitä, mitä mun kaveritkin on humalassa. Se on noloa, ja ilta on niiden kohdalla useimmiten yhtä draamaa.
    Kiitos kun toimit noin hyvänä esimerkkinä kun jaoit tän! :) Tuntuu mahtavalta lukea et jonkun muunkin mielestä on coolimpaa olla se joka ottaa iisiti, kuin se, jokq on tuhannen kännissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että kommentoit <3!
      Hienoa et oot päässy eroon morkkiksista ja vähentänyt juomista! Mä ite muutun jonkin verran humalassa enkä pidä siitä millainen musta tulee. Selvinpäin on paljon parempaa kun on oma itsensä ja harkitsee ennen kuin sanoo/tekee.

      Kiitos vielä ihanista sanoista, piristää niin paljon <3!!

      Poista
  4. Anonyymi22.41

    Hei aivan loistava postaus joka pisti miettimään omaakin elämää uusiksi. Kiitos tästä, ja oikein hyvää uutta vuotta!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hymy nousee huulille kun lukee näitä kommentteja <3!! Kiitos itsellesi kommentista ja hyvää uutta vuotta!

      Poista
  5. Anonyymi22.45

    Loistava kirjoitus! Mun mielestä on erikoista, että juomattomuuttaan saa aina selitellä paikoissa jossa muut juo. No siihen tottuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :)! Juu, aina kysytään et "mikset juo?" mutta kukaan ei kysy et "miksi juot?" :D Noh, elämä on valintoja täynnä!

      Poista
  6. Anonyymi23.25

    Word!! :) todella rohkee ja ajatuksia herättävä postaus :) ja niin totta tuo tyylikäs nainen ei oo humalainen nainen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)! Juu siitä on tyylikkyys kaukana kun kännissä örveltää :D Rumentaa kauneimmankin naisen..

      Poista
  7. Aivan huippu kirjoitus! Tosiaan, tässä kun juurikin olen maannut koko päivän sohvalla krapulan kourissa, mietin, että onko se todella sen arvoista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)! krapula on kyllä inhottavaa.. Mulle se viikon masennus EI ollut yhden kostean bileillan arvoinen ja siksi lopetinkin! Mut alkoholi vaikuttaa kaikkiin eri tavalla ja mun mielestä on täysin ok juoda kunhan pysytään kohtuudessa ja että se ei rajota elämää tai aiheuta enemmän pahaa kuin hyvää. Tsemppiä, toivottavasti huomenna on jo parempi päivä :D!

      Poista
  8. Ihan huippu kirjoitus ja voinpa melkein kokonaan samaistua! Arvostan niin paljon tällaisia päätöksiä :-)
    Mun alkoholikiintiö on tullut täyteen jo yläasteikäisenä, silloin oli pakko juoda joka viikonloppu. Lukioikäisenä vähensin, sillä treenailu alkoi enemmän kiinnostaa. Viime keväänä kun täytin 18, ei mua oo baareissa näkynyt. Pari kertaa oon käynyt ja aivan hukkareissuja ovat olleet. Nyt tämän uudenvuodenkin olin ainoana selvinpäin, ei kiinnosta yhtään kitata viinaa kurkusta alas ja kärsiä ainakin kaksi seuraavaa päivää hirveästä olosta. Mielummin treenasin uudenvuodenaattona sekä uudenvuodenpäivänä salilla, ei menny treenit hukkaan :D Taidan olla kaveriporukastani ainoa, joka potee krapulaa. Se on kamalin tunne ikinä. Morkkiskin kuuluu mun ryyppyreissun jälkeisiin päiviin ja niin kuin sä, saatan miettiä pääni puhki mitä tuli tehtyä tai sanottua, kun ei millään muista.
    Mutta absolutisti en oo, saatan juoda muutaman kerran vuodessa, jos siltä tuntuu. Viime vuoden kerratkin taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa. Mua on alkanut ahdistaa kaikki juhlapyhät, koska niihin kuuluu alkoholi. En mä jaksa tylsistyneenä katella vierestä, kun muilla on hauskaa. Tietty mäkin osaan pitää hauskaa ilman alkoholia, mutta on se kuitenkin eri asia olla yksin selvin päin.
    Ihanaa ja raitista uutta vuotta sulle Enni! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon <3!
      Mun alkoholikiintiö on kans kyllä täyttynyt pikkuhiljaa, ja oikeestaan aina oon ollut sitä mieltä et juominen ei oo mun juttu. Silti sitä vaan joi koska muutkin ja ei halunnut olla pois porukasta. Tuttua toi et baarireissut on ollut hukkareissuja! Mun mielestä baarit on ahdistavia paikkoja ja ainut mitä niistä saa on morkkis ja krapula. Ekat 2 kertaa tais olla ihan mukavia sen jälkeen kun täytin 18 :D Sitten ei enää oikeen kiinnostanut..

      Krapula on kyllä kamalaa, varsinkin jos siihen vielä kunnon morkkikset päälle. Se itseinhon ja häpeän määrä on ihan järkyttävää! Hienoo et sunkaan vuoden 2015 ekana päivänä sitä ei nähty :>

      Mäkin mietin ensin et jos joisin vielä joskus, mutta todellisuus on se, että siitä ei vaan koskaan seuraa mitään hyvää. Kuitenkin tulisi morkkis ja paha mieli. Siksi lopetin juomisen kokonaan, mutta ymmärrän erittäin hyvin miksi joku juo :) Jos alkoholia haluaa juoda silloin tällöin niin mun mielestä se on täysin ok, jokainen tekee omat valintansa ja itse tietää parhaiten mikä on itselle hyväksi. Siinä vaiheessa kun juominen aiheuttaa enemmän harmia kuin hyvää oloa on syytä lopettaa. Mä kuulun näihin ihmisiin.

      Ihanaa vuotta sullekin <3!

      Poista
  9. Vautsi, tosi hyvä ja ajatuksia herättävä postaus! Oot kyllä rohkea, piä kiinni päätöksestäs! :-)

    VastaaPoista
  10. Anonyymi10.05

    Hyvä kirjoitus! Itse aloitin juomaan siinä 16 ikävuoden kohdalla, vähintään kerran kuukaudessa ja join aina humalanhakuisesti, juurikin siksi kun se oli niin kivaa ja hauskaa. 18 vuotta kun täytti oli ihanaa kun pääsi sekoilemaan baareissa, 70e illassa kuluttaa alkoholiin mutta olipahan kivaa! hah:D Nykyään pelkkä ajatus alkoholista saa mieleen hirveän krapulan ja kaupoissa alkoholihyllyjen vierestä kulkeminen saa pahan olon tunteen. Mua ei enää huvita juoda millään lailla ja viikonloput vietän mieluiten kotona tv:tä katsellen. Muut ystävät ei tätä vielä tunnu tajuavan, vaan tuputtavat ja meinaavat pakottaa juomaan, kun sanon että ei on kommentti silloni "susta on tullu tylsä". :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)!
      Hei tämä oli ihan kuin mun kirjoittama kommentti, haha :D Itse join suht usein siinä 9 luokan ja lukion alun paikkeilla ja sitten kun täytin 18 niin tuli hetken ravattua baareissa. Muuten oon juonut aika harvoin ja vuoden 2014 juomiskerrat on tosi harvassa. Nyt en juo edes sitä yhtä.

      Tuli tuosta ''70e illassa kuluttaa alkoholiin mutta olipahan kivaa! hah:D'' mieleen, että alkoholi on tietty ihan hemmetin kallistakin. Hienoa maksaa mahdollisesti satoja euroja yhtä iltaa varten siitä, että aamulla on järkyttävä olo ja häpeä. Kännikin on katoavaista niin kannattaako muutamaa tuntia varten satsata niin paljon rahaa :D

      Täällä kans yks ''tylsä kotihiiri'', mutta kyllä juomattomuuden hyvät puolet voittaa ne ''huonot'' 100-0 :)!

      Poista
  11. Törkeen hyvä teksti!
    Itellä ihan samanlaisia fiiliksiä aina darrassa... En ole täysin lopettanut alkoholin käyttöä, mutta silloin harvoin kun sitä käytän juon kohtuudella. Yleensä se jää siihen yhteen kahteen lasiin.
    Ihanaa uutta vuotta vielä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)!
      Kohtuus on hyväksi, kaikessa! :) Kunhan itse on tyytyväinen niin se on pääasia.
      Ihanaa vuotta sullekin<3 :)

      Poista
  12. Tosi hyvä postaus! Mulla on alkoholiin liittyen tosi samanlainen kanta ja kokemukset. Nykyään ei edes tee mieli alkoholia ja esim. jo yhden kuohuviinilasin juominenkin tuottaa yökötyksen tunteen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :)!
      Mulla ei fyysistä pahaa oloa tule helposti, mutta jos juon itseni hiprakkaankin niin morkkis saattaa iskeä aamulla. Ja siis ihan syyttä, jo pelkästään se että oon juonut aiheuttaa masentuneen olotilan. Ei kiitos siis!

      Poista
  13. Anonyymi16.52

    Oon myös miettiny tätä asiaa. Ja mulla on kanssa niin että joko en juo ollenkaan tai sit juon ihan kunnolla. Se vaan tuntuu niin paljon vapaammalta kun humalassa uskaltaa olla ja mennä eikä miettiä koko ajan mitä muut ajattelee. Mutta aamulla sit saa kärsiä pahasta olosta ja morkkiksesta, mutta toisaalta taas ajattelee et onneks kaikki voi selittää sillä juomisella. Että tein kaikkee hölmöö koska olin kännissä.

    Oon vähä hiljanen muuten niin se tuntuu jotenki kivalta että edes hetken on sellanen, että uskaltaa tanssia sydämensä kyllyydestä muiden kanssa ja puhua vähän tuntemattomillekin ihmisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän sun pointin hyvin! Kyllä se alkoholi tuo sitä vapautuneisuutta ja ujokin voi muuttua rohkeaksi, totta puhut :) Helposti se vaan menee siihen, että tekee niitä asioita myös mitä ei oikeesti haluais. _Mun_ mielestä omia tekoja ei voi laittaa kännin piikkiin, sillä tietoisesti kaataa sitä juomaa kurkkuun ja päättää tavallaan itse päästääkö itsensä kuinka känniin. Mutta se on totta mun mielestä, että alkoholi muuttaa ihmistä ja varmasti tekee sellaisia asioita mitä ei selvinpäin tulisi mieleenkään tehdä. Mut niinkun aikaisemmissakin kommenteissa sanoin, juominen tai juomatta oleminen on jokaisen oma päätös ja esim jos sulle alkoholi sopii ja saat siitä enemmän hyviä puolia irti (vapautuneisuus, tutustuu helpommin uusiin ihmisiin, rentoutuu) kuin huonoja niin hyvä niin :)! Ei se väärin oo, kunhan itse on onnellinen ja tyytyväinen ''valintaansa'' :)

      Poista
  14. Anonyymi21.26

    Mahtava kirjoitus! arvostan sua niin paljon. itse olen tällä hetkellä 15, ja lähes joka ikinen kavereistani juo, lähes joka ikinen viikonloppu. oon kokeillut miltä se tuntuu, ja mun mielestä kaikista kivointa on olla täysin selvinpäin ja olla onnellinen siitä eikä juoda vain siksi että muuttuis paremmaksi toisten silmissä. pakko myöntää, että viikonloppuisin mulla on tosi tylsää, koska muut aattelee et oon tosi tylsä kaveri sen takia et en juo, eikä mua sen takia kutsuta minnekkään. joskus itken asian takia mut joinakin hetkinä, niin kuin nyt tätä lukiessani, oon aivan äärettömän ylpeä siitä että en yritä olla sitä mitä en ole ja osaan kieltäytyä jos itse tahdon!
    arvostus sua kohtaan nousi kovasti, oot ihan mahtava ihminen tän tekstin, ja toki kaiken muunkin perusteella :-) jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
  15. Apua niiiiin ihana kommentti, kiitos <3!!
    Upeeta että teet just niin kuin itsestäs hyvältä tuntuu etkä mee muiden halujen ja mielipiteiden mukaan :) Sen EI pitäisi olla muilta pois jos joku haluaa olla selvinpäin. Et sä kuitenkaan pääse toisen pään sisälle niin onko sillä väliä onko prommilleja toisilla 2 vai 0. (Mielummin kyllä 0, sillä sillon on automaattisesti fiksumpi, aidompi ja parempi ystävänä kuin kännissä)!

    Ikävä kuulla et ajattelit olevasi tylsä tai et sua ei kutsuttu minnekään juhliin, mutta voin kertoa omasta kokemuksesta että on paljon kivempaa ja siistimpää olla järkevä ja selvä kuin hölmöilevä känninen :) ja kyllä se sun kavereidenkin juominen hyvin todennäköisesti vähentyy kun ikää tulee ja tajutaan et juominen on loppupeleissä jopa aika typerää ja et rahat vaan menee!

    Ihana kuulla et tää postaus vaikutti sun mielipiteeseen juomatta olemisesta <3! Tulee niin hyvä mieli :)! Kiitos ihanasta kommentista ja tsemppiä - jos vielä joskus ajattelet olevasi "tylsä" niin muista et täällä on yks samanlainen ;)

    VastaaPoista
  16. Anonyymi23.10

    Tosi hyvä teksti ja kiva lukee tällästä, nää on harvinaisia! Ite oon juonu pari vuotta, muutaman kerran vuodessa, mutta pikkuhiljaa on alkanu tuntuu ettei mikään juoma mee ees alas. Silti on pitäny jotain kaataa kurkkuun että sais humalan. Nyt uutenavuotena jopa sillon humalassa kaduin sitä että en ollu selvinpäin. Vaikka on kiva ilta, ja tietää ettei se ois samanlainen selvinpäin, se kaduttaa sillon ja seuraavana päivänä vielä enemmän. Ennen edes krapulassa ei kaduttanu, jos oli ollu hauskaa. Nyt tein päätöksen että nyt riittää! Miks juoda jos se ei oo kivaa... Mutta joka tapauksessa kiitos tästä postauksesta, oot mahtava :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :>!
      Hyvä päätös koska niin kuin sanoitkin: miksi juoda jos se ei ole enää kivaa ja aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää mieltä :) Mullakin ihan vikat hiprakat meni niin et tuli huono fiilis jo sillon et on juonut. Seuraavana päivänä vielä pahemmin. Nyt ei onneks oo krapuloita tai morkkiksista enää huolta :>!

      Kiitos kommentista <3!

      Poista
    2. Anonyymi8.27

      Huikee teksti! :) samaistun tohon kyl täysin. Hienon päätökseen oot tehny :) ite aion myös lopettaa noi baarissa ravailut ja humalajuomisen

      Poista
    3. Kiitos ja hieno päätös! :) Tsemppiä <3

      Poista
  17. Anonyymi12.10

    Tosi hyvä postaus! Teksti voisi olla itseni kirjoittamaa - morkkis kuuluu yleensä seuraavan päivän olotilaani, vaikkei krapulasta olisikaan tietoa. Juurikin se, ettei voi tietää, millainen on ollut ja kenelle puhunut mitäkin, ahdistaa myös minua. Joulukuu meni juhliessa ties mitä kissanristijäisiä ja tällä hetkellä on menossa kuuluisa tipaton tammikuu. Luulen kuitenkin, että tämä tuli oikeaan aikaan. Nyt voin täysillä miettiä tulevaisuuden suunnitelmiani (olen abi) ja muutenkin muita sijoituskohteita kuin baari... :-D Ajattelin itsekin vähentää juomista ihan reippaalla kädellä tai lopettaa kokonaan. Kokonaan lopettaminen ei välttämättä houkuttele, sillä rakastan iltoja varten laittautumista ja tanssimista. Sitä varten ei toki tarvitse känniä... ;-D

    Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)! Abivuonna on kyllä kieltämättä vaikka ja mitä juhlia ja esimerkiksi abiristeily oli mun kohdalla ihan huikea! Nauti siitä ajasta täysillä!! :>
      Toivottavasti tipaton tammikuu selkiyttää ajatuksia alkoholista ja mitä ikinä päätätkin niin toivottavasti oot tyytyväinen päätökseen :) Baariin menee kyllä niin hitosti rahaa ja itse oon säästänyt aikamoisen summan kun oon noin 6kk sitten viimeksi siellä käynyt :D Tsemppiä!

      Ihanaa uutta vuotta sullekin <3!

      Poista
  18. Anonyymi12.50

    Mahtava postaus! Pisti itsenikin ajattelemaan miksi juon ja sekoilen? Miksi juon vaikka tiedän etten seuraavana päivänä pääse sängystä ylös? Enkä pisteenä iin päälle edes tykkää alkon mausta. Tässä parin vuoden mittaan kuitenkin tultu kreisibailattua varmaan ihan tarpeeksi joten oiskohan minunkin aika rauhottua ja vähentää radikaalisti, sekä keskittyä vaikka treenaamiseen johon oon löytänyt hirveen kipinän :) kiitos oikeesti, luin tän postauksen eilen ja vieläkin mietin tätä ja ajattelin kommentoida miten tsemppaava tää on. Oot aivan upea ihminen vaikken sua tätä blogia enempää tunnekkaan, oispa sunlaisia enemmän!
    - J

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla et tää teksti on vaikuttanut sun ajatuksiin alkoholista <3! Tulee tosi hyvä mieli kun lukee tälläsiä kommentteja! Kiitos todella todella paljon piristävästä ja ihanasta kommentista ja paljon paljon tsemppiä tulevaan mahdollisesti raittiimpaan vuoteen ja treenaamiseen :) Varsinkin jos oot löytänyt et treenaaminen on se sun juttus, niin alkoholin vähentäminen on tosi tosi hyvä juttu. Alkaa tuloksia tulemaan ja kunto kohenemaan kun jättää turhat myrkyt kropasta vähemmälle :)

      Poista
  19. Anonyymi15.55

    Ei vitsi. En oo varma oonko ikinä kommentoinu sun blogia (vaikka oon aivan alusta asti seurannu), mut nyt on kyllä ihan pakko! Ihan ku oisit kirjottanu mun puolesta :-D pystyin niin hyvin samaistumaan tohon. Kesän 2014 jälkeen oli. 8vk juomatta joka on sinänsä aika pitkä aika kun siinä välillä kaikenmaailman juhlia on. Sitten täytin syksyllä 18. Jonka jälkeen oon jounu about 4 kertaa ja joka kerta on kaduttanu. Se 8vk minkä vietin selvänä oli niin ihanaa nyt kun miettii. Tän postauksen innottamana aijon viettää tipattoman tammikuun ja siitä yrittää jatkaa mahdollisimman kauan juomatta mitään!:-)
    Oon varma että Suurin osa nyt 17-20v nuorista pystyy samaistumaan suhun.
    Ois ihan sika kiva tuntee sut paremmin! Oot mahtava tyttö:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa kiva kun kommentoit :D<3! Ihana kommentti ja paljon tsemppiä tipattomaan tammikuuhun (ja sitä kautta mahdollisesti myös muihin tipattomiin kuukausiin) :)<3
      Kiitos paljon ja jos vaan haluat niin tutustun kyllä mielelläni uusiin ihmisiin :> Varsinkin jos asutaan lähellä niin ihan ehdottomasti ois kiva tutustua!

      Poista
  20. Anonyymi19.07

    loisto kirjoitus :) Mä itse lopetin nyt uv jälkeen juomisen, koska mulle tulee aivan järkyttävät ahdistusdarrat ja mulla on paniikkihäiriö joten krapulassa ne paniikkikohtaukset alkoi käydä sietämättömiksi :s oon nyt 4 kk ajan juonu aivan älyttömän paljo muutenki, ja päätin että nyt saa riittää! Oon tämän päätöksen jälkeen menny kaksi kertaa kavereiden mukana baariin (ainoana joka ei juo) ja mun mielestä se ei ollu ollenkaa nii hirveetä ku olin kuvitellu, ehkä jopa mukavempaa koska muistaa kaikki illan tapahtumat eikä oo morkkista :) Harmi vaan että osa kavereista on sanonu mulle että ''katotaa vaa että et pysty olla paria viikkoa kauempaa juomatta'' . mutta pääasia että itse uskoo! luulen myös että noiden paniikkikohtauksien pelko auttaa mua olemaan kuivilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)!
      Voi ei kuulostaa ihan kamalalta toi, että tulee pahoja paniikkikohtauksia krapulassa :(! Hieno päätös, että lopetit!! Ehdottomasti hyväksi sun terveydelle - niin fyysiselle ja varmasti myös henkisellekin :) Niin kuin sanoit, on pääasia et ite uskot! Lopettaminen ihan kaikessa lähtee siitä, että itse haluaa sitä ja uskoo itseensä :) Tsemppiä paljon tulevaan ja mä ainakin uskon suhun<3

      Poista
  21. Anonyymi21.58

    osaan samaistua 100%. Reilu 1,5 vuotta sitten käytin lähes joka viikonloppu runsaasti päihteitä ilman sen ihmeempää murehtimista. 2014 join harvoin ja joka kerran jälkeen ahdisti täysin samalla tavalla. Itse valitsin mielummin sen elämän, jolloin olen ehkä tylsä tai kotihiiri. Paljon parempi fiilis. Ja on viikonloppuisin jopa hauskempaa kuin ennen. Iso plussa on myös se kuinka paljon keho jää tuhouduttua kaikista myrkyistä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno valinta :)! Kyllä kannattaa omaa hyvinvointiaan mielummin kuunnella kun toisten mielipiteitä. Mielummin nimenomaan ehkä ''tylsä tai kotihiiri'' kuin et voi huonosti sekä henkisesti että fyysisesti!

      Poista
  22. Anonyymi19.20

    Hyvä kirjoitus, vaikka oon sua jonkin verran vanhempi. Sosiaaliset paineet ei kuitenkaan hirveesti hellitä 20 vuoden jälkeen! (Ainakaan mun kaveriporukassa..) Varsinkaan jos sut on totuttu näkemään porukan "bile-hilenä". Tuntuu, että mitä vanhemmaksi tulee, niin ne krapulat ja morkkikset(!) vaan pahenee. Oon nyt päättänyt olla loppuvuoden juomatta ja ehkä lopetan sen jälkeen kokonaan. En oo tätä vielä kertonut monelle ja jännittää miten muut suhtautuu, kun juominen on ollu niin iso osa vapaa-aikaa.. Tästä kirjoituksesta sain kuitenkin taas lisää motivaatiota! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :>! Hieno päätös ja paljon paljon tsemppiä :) Turhaan pelkäät miten muut suhtautuu, sillä kyse on sun _omasta_ hyvinvoinnista ja päätöksestä. Ei se sun juomattomuus muiden kännin tasoon vaikuta :)

      Poista
  23. Loistava kirjoitus, oot rohkea! Näitä lisää :-)

    VastaaPoista
  24. Anonyymi18.49

    Mulla muuttu humalahakuinen juominen todella satunnaiseen ja erittäin vähäiseen seurajuomiseen :-) mäkin olen yleensä kaveriporukassa se, joka muistaa tismalleen viime illasta, kun taas mun kavereilta tuppaa tulemaan liiankin usein "mä en muista niistä kahesta tunnista mitään", mutta en mä niitä tuomitse. Mulla saattoi vaikuttaa asiaa se, että rupesin seurustelemaan ja se, että 'tunnen' jo ennen mitään juomista sen huomispäivän olotilan, joten juominen jää sikseen myös näin. :-)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi ♥!